- Lente-Akkoord 1.0
- Nieuws
- 09/09/2016
ZEN-festival update: Marketing van energiezuinige woningen
Een goed product is het halve werk. Maar ook de kunst van het verleiden speelt een belangrijke rol bij de marketing van Zeer Energiezuinige Nieuwbouw. En daar kunnen inzichten uit de gedragspsychologie een handje bij helpen. Dura Vermeer Bouw maakt goed gebruik van de beschikbare psychologische kennis bij het project Nobelhorst in Almere. Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ook VolkerWessels heeft een eigen, zeer succesvolle marketingaanpak ontwikkeld voor NOM-nieuwbouw.
Op het ZEN-festival hoor je verrassende praktijkverhalen over het hoe en waarom van marketing bij Zeer Energiezuinige Nieuwbouw. Sjoerd Dijs (foto, ontwikkelaar Dura Vermeer Bouw Hengelo) en Evert-Jan van de Haar (wooncoach en verkoopmanager VolkerWessels Vastgoed) worden tijdens de parallelsessie 'Marketing van energiezuinige woningen' aan de tand gevoeld door Leendert Meijers (adjunct-directeur NVB).
Nobelhorst Almere
In samenwerking met SWK, Samen Groen en Ymere realiseert Dura Vermeer ZEN-woningen in de grote wijk Nobelhorst in Almere. Het ZEN-karakter bestaat eruit dat er niet alleen aandacht is voor zeer energiezuinige huizen, maar de wijk ook ‘sociaal duurzaam’ zal zijn. ‘We willen dat mensen zich voor langere tijd betrokken voelen bij de buurt’, zegt Sjoerd Dijs van Dura Vermeer.
Nobelhorst is een forse uitbreidingswijk aan de oostkant van Almere voor 4000 huishoudens. Dura Vermeer mag 1000 woningen ontwikkelen. ‘Voorlopig ligt het doel voor de buurtgerichte ZEN-woningen op een buurtschap van 400 woningen, te beginnen met tien woningen’, aldus Sjoerd. In de wijk is ook ruimte voor natuurbeleving. Zo zijn er bevers en bijzondere reigers, die profiteren van de natuurvriendelijke oevers.
Communicatiemiddelen slaan juiste toon aan
Dura Vermeer en de partners lieten zich in de marketing van de dorpse ZEN-woningen bijstaan door Bert Pol van Tabula Rasa. Dat leidde tot communicatiemiddelen als een tweetal films, waarbij naast zakelijke informatie over de woningen nadrukkelijk wordt ingespeeld op emotie. ‘Ben jij al ZEN?’ en ‘Buiten is het min acht graden, binnen trappelen kinderen op de blote voeten op de vloerverwarming.’ ‘Buiten is het windkracht 7, binnen is het bladstil.’
Daarnaast wordt uitgelegd hoe de woning in elkaar zit en dat er veel aandacht is voor mens en milieu. Door afwezigheid van radiatoren is er meer vloeroppervlak. Zonnepanelen maken gebruik van de salderingsregeling en er is een zonneboiler, douchewater-wtw en onder de regenpijp is een regenton waarmee de tuin kan worden begieterd. ‘Je koopt ook gewoon een huis’, zegt Dijs. Alle tien de woningen zijn in optie.
Potentiële kopers blijken opmerkelijk goed te reageren op beide films. Marketeers noemen het begrip ZEN ‘een cadeautje’, spraken van een Yoga-huis en toch associeert niemand ZEN met zweverig geitenwollensokken-gedoe.
NOM als warme broodjes
VolkerWessels Vastgoed verkoopt energienota-nul-woningen aan de lopende band. ‘Je koopt een fantastisch huis en energienota-nul krijg je er als extraatje bij’, zegt verkoopmanager Evert-Jan van de Haar. Gewone mensen kopen de woningen. En wie er eenmaal woont, wordt een beetje energiefanaat. Een lesje ZEN-marketing in de praktijk.
Sinds 2014 heeft VolkerWessels Vastgoed in het project Sterrenberg bij Zeist circa 250 energienota-nul-woningen verkocht. Landelijk heeft VW Vastgoed al meer dan 400 nota-nul-woningen verkocht. De woningen zijn toegerust met gebalanceerde CO2-gestuurde ventilatie met wtw, een luchtwarmtepomp met vloerverwarming, gemiddeld 22 PV-panelen, drievoudig glas en een isolatiepakket met een Rc-waarde tussen 4,5 en 6,6. Er is maximaal gelet op kierdichtheid.
In sommige woningen wordt het nota-nul-pakket als aanvullende optie aangeboden. Deze woningen hebben standaard een EPC van 0,6. Als de bewoners kiezen voor het aanvullende energiepakket, betalen zij €16.000 extra en is de woning gegarandeerd energienota-nul. Wat blijkt? 55 Procent van de kopers kiest inderdaad dat aanvullende pakket. Wat verklaart dit succes? Is duurzaamheid dan toch een selling-point?
Meer weten? Bezoek dan tijdens het ZEN-festival op 3 november de sessie 'De marketing van energiezuinige woningen' met Sjoerd Dijs en Evert-Jan van de Haar.