Comfort belangrijkste reden voor energiebesparen in woning

iStock_000008172723XSmallAgentschap NL heeft onderzoek gedaan naar de 'reis' die huiseigenaren van bestaande woningen maken bij het nemen van energiebesparende maatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat meer comfort de belangrijkste drijfveer is om energiebesparende maatregelen te nemen.

Het onderzoek van de blok voor blok-aanpak is uitgevoerd door bureau flowresulting in opdracht van Agentschap NL. Het staat - voor de goede lezer - boordevol met tips voor aannemers.

“Ik word blij van een aannemer die met je meedenkt en net dat stapje extra zet.”

Valt uit dit onderzoek ook iets te leren voor de nieuwbouw sector? Jazeker. Gebruik wooncomfort als verkoopargument, probeer het tastbaar te maken met bijvoorbeeld een ‘wooncomfortscore’. Wooncomfort is voor deelnemers een van de belangrijkste ‘drivers’ om maatregelen uit te voeren. Daarnaast is er een duidelijk waarneembaar resultaat en ‘WOW’ moment. Met een score die het wooncomfort uitdrukt kun je dat gevoel als het ware objectiveren, is een aanbeveling uit het onderzoek.

“Het is zo fijn om eindelijk warme voeten in huis te hebben.”

“Ik kan mijn geld beter op het dak zetten, dan levert het meer op dan bij de bank.”

Zomaar wat opmerkelijke tips: een warmtefoto en inzicht in het eigen verbruik ten opzichte van de buren zijn interessante middelen die de nieuwsgierigheid opwekken. Bij het selecteren van een aannemer vinden de particulieren deskundigheid belangrijker dan prijs. Zorg voor goede nazorg met behulp van een ‘service call’. Deelnemers voelen zich soms onzeker in het omgaan met de nieuwe apparatuur. Een ‘service call’ met tips en trucs is prettig en geeft zekerheid over juist gebruik.

U kunt hier de onderzoeken downloaden