Eén op vijf consumenten op de hoogte van energielabel

rendered smart meter energy efficiency conceptMet ingang van 1 januari 2015 krijgen alle woningeigenaren een brief met een indicatie van het energielabel van hun woning. Naar aanleiding daarvan kan de woningeigenaar een definitief label aanvragen. Maar hoe bekend is de Nederlandse woonconsument nu eigenlijk met het energielabel?

Slechts één vijfde van de consumenten weet welk energielabel bij hun woning hoort. Zowel woningbezitters als huurders weten amper welk energielabel hun woning heeft. Een belangrijke reden is dat er vooraf vaak géén energielabel wordt overlegd: 82% van de ondervraagden geeft aan dat er bij de koop of huur van de woning geen energielabel is overhandigd.

Consument heeft behoefte aan meer inzicht
De behoefte om vooraf te weten welk energielabel bij de woning hoort is echter groot: 70% geeft aan dit bij een nieuwe woning vooraf te willen vragen. Dit blijkt uit de USP Energie Monitor, een maandelijks terugkerend consumentenonderzoek van USP Marketing Consultancy.

Gunstig energielabel bevordert verkoop
Hoewel het energielabel van woningen nauwelijks bekend is onder consumenten speelt dit een steeds grotere rol bij de verkoop van woningen. Uit onderzoek van de TIAS School for Business and Society blijkt dat een gunstig energielabel een positief effect heeft op de verkoopprijs van een woning. Ook worden woningen met een gunstig energielabel gemiddeld 3,5 maand sneller verkocht dan woningen zonder energielabel.

Lees verder op de website van USP Marketing Consultancy


Gerelateerde berichten

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties