ZEN-festival update: Leren van bewonerservaringen binnen de Stroomversnelling

stroomversnellingDe Stroomversnelling heeft in de afgelopen jaren de Nederlandse bouwsector flink opgeschud met haar ambitieuze plannen voor een Nul-op-de-Meter toekomst. Zo af en toe verscheen er in de media ook een bericht over klagende bewoners, bijvoorbeeld naar aanleiding van projecten in Tilburg en Nieuw Buinen. Klachten over onverwachte rekeningen, haperende techniek of gebrekkige communicatie. Maar er zijn uiteraard ook veel positieve bewonersreacties. Wat kunnen we leren van de ervaringen met Nul-op-de-Meter? Welke lessen zijn voor NOM-nieuwbouw toepasbaar?

Het Centrum voor Woononderzoek doet inmiddels al enkele jaren kwalitatief onderzoek naar klantbeleving voor de Stroomversnelling. Oftewel: hoe ervaren bewoners een Stroomversnelling Nul-op-de-Meter woning? Directeur Hans van Vucht licht toe hoe dat onderzoek in zijn werk gaat: “Wij maken geen gebruik van slimme meters of verbruiksdata. Het onderzoek dat wij doen is puur kwalitatief. We bellen de bewoners en proberen uit te vinden hoe ze over hun woning denken, en uiteraard ook waarom ze er zo over denken.”

Het Stroomversnelling-onderzoek heeft tot een aantal verrassende inzichten geleid. Technische oplossingen die in theorie volkomen juist zijn, lijken ‘in het gebruik’ soms minder vanzelfsprekend. Tijdens de sessie Leren van bewonerservaringen met Nul-op-de-Meter zal Van Vucht onder andere een aantal technische oplossingsrichtingen langs de meetlat van de bewoner leggen, en hij geeft tips over hoe je zelf bewoners naar hun ervaringen kunt vragen.

Kritisch over NOM
Sjoerd Klijn Velderman (ENDULE B.V.) is al enkele jaren direct betrokken bij de ontwikkeling en evaluatie van NOM-concepten, zowel renovatie als nieuwbouw. Binnen de Vereniging Stroomversnelling werkt hij momenteel aan de doorontwikkeling van het NOM-Keur. Dit keurmerk toetst onder andere op de energetische prestaties volgens de EPV-eisen, en op binnenmilieu en comfort. Het NOM-Keur kijkt ook naar flora en fauna, welstand, de aansluiting op het energienetwerk, brandveiligheid en het politiekeur. Maar het belangrijkste is dat er ook getoetst wordt op woongenot. Uiteindelijk gaat het erom dat de bewoner met plezier in de woning woont. NOM-Keur gaat dus niet alleen over techniek, maar vooral ook over de belevingswaarde.

Tijdens de parallelsessie “Leren van bewonerservaringen met Nul-op-de-Meter” zal Klijn Velderman zal op basis van zijn ervaringen met het huidige NOM-aanbod een aantal kritische noten kraken. Hij heeft weinig op met ‘afvink-concepten’ die slechts aan het bouwbesluit voldoen en vooral zijn geoptimaliseerd voor de kostprijs, of voor het behalen van keurmerken of subsidies. “Waarom nog steeds die gasaansluiting bijvoorbeeld? We bouwen toch ook geen cassette-player meer in een nieuwe auto? Ontwikkelaars kiezen vaak voor gas omdat het hen minder kost, maar de bewoner zit op termijn met verborgen kosten.” In de visie van Klijn Velderman staat duurzaam woongenot centraal; het halen van de Parijse klimaatdoelstellingen is een mooie bijvangst. Onder het motto practice what you preach gaat hij graag de discussie met je aan op 3 november.

Meer weten? Bezoek tijdens het ZEN-festival op 3 november de sessie “Leren van bewonerservaringen met Nul-op-de-Meter”


Gerelateerde berichten

Tags:

#ZEN16 ZEN

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties