Contact met de klant volgens ERA Contour

van-dongenVerslag van de plenaire inleiding door Edward van Dongen (ERA Contour) over de marketingaanpak van ERA Contour tijdens de ZEN platformbijeenkomst op 22 maart – door René Didde. 

De marketingstrategie van ERA Contour stelt de bewoner centraal. ‘We proberen te boeien, te binden en te behouden’, vat Edward van Dongen van ERA Contour samen. Dat doet het bedrijf door niet teveel doemverhalen over de klimaatverandering te vertellen en de potentiële koper of huurder evenmin te overstelpen met veel technische uitleg over energielabels en warmtepomp.

ERA Contour probeert in een zo vroeg mogelijk stadium met de klant in contact te komen, en al dan niet ‘live’ cruciale informatie te verzamelen als leeftijd en gezinssituatie. Het binden van kopers of huurders gebeurt ook in gesprekken over energie, stedenbouw, zoals in ‘de smaaktuin’ voor het Veemarkt-project in Utrecht. ‘Dat project trekt pioniers, en leidt tot projecten als een collectieve binnentuin en parkeerplaatsen voor bakfietsen’, vertelt Van Dongen. ‘We vragen de mensen bijvoorbeeld ook gerust om hun huidige energierekening mee te nemen.’ Naast gebruik van sociale media, is er ook persoonlijk contact met bijzondere middelen zoals een pipowagen waar geïnteresseerden informatie kunnen krijgen.

ERA Contour wil bewoners invloed geven op hun huis. Ze kunnen niet alleen gevelontwerp kiezen maar ook een energieconcept. ‘Ze kunnen autonoom energie opwekken of in een coöperatie. We rekenen uit wat ze kunnen en willen investeren en wat hun woonlasten zijn.’

Bijzondere en leuke momenten vieren
Vasthouden van de aandacht gebeurt bijvoorbeeld door het vieren van bijzondere en leuke momenten in het bouwproces, wat doorgaans een lange periode is voor met name kopers. Uiteraard wordt er wel technische informatie gegeven over bijvoorbeeld een collectieve warmte-installatie of over comfort. ‘We proberen het zoveel mogelijk in Jip-en-Janneketaal te doen, en in samenspraak de trots op hun eigen huis te verstevigen’, vertelt Van Dongen. ‘Een beetje zoals mensen ondanks de technische complexiteit toch een goed gevoel krijgen bij Apple-apparatuur en ondanks de standaardtechniek van IKEA toch het gevoel hebben dat het speciaal voor hen is bedacht. Dat moeten we met ZEN ook zien te bereiken.’

Download de presentatie van Edward van Dongen


Gerelateerde berichten

Tags:

ZEN

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties