Niet-technische aspecten belangrijk bij circulair bouwen

Verslag van de paneldiscussie over circulair aanbesteden tijdens de ZEN platformbijeenkomst van 17 september – door Joop van Vlerken.

Circulair bouwen begint met de juiste mensen, ambities, experiment en ruimte. Dat wordt duidelijk tijdens de paneldiscussie over circulair aanbesteden. Door een dialoog met de markt aan te gaan, kunnen opdrachtgevers bedrijven selecteren die deze waarden hoog in het vaandel dragen.

“Het succes wordt bepaald door de factor mens. Je moet er echt zin in hebben en niet alleen de vinklijstjes afgaan.” Met deze woorden legt Noor Huitema van Copper8 het belang van de menselijke factor bij circulair bouwen uit. Martijn Segers van HEEMwonen heeft daar nog een toevoeging op. “Toen wij de circulaire uitvraag deden voor ons project in Kerkrade was passie het grote verschil tussen de partijen. Veel partijen zien het niet zitten om iets nieuws aan te gaan.” Ook Maarten Markus van AM komt met een niet-technische eigenschap als voorwaarde voor circulair bouwen. “Lef is belangrijk. Daardoor konden we het winnende ontwerp maken voor het Bajes-kwartier in Amsterdam.”

Ruimte
Hoe selecteer je het juiste bedrijf voor een circulair project, vraagt discussieleider Bas van de Griendt zich af. Net als Markus noemt Huitema lef als belangrijke voorwaarde. “Je moet een projectleider hebben die durft te denken in kansen. Het kan snel gaan met het invullen van circulaire ambities, maar je moet wel tegen stromen ingaan.” Segers benadrukt nog dat je voor onbekende ontwikkelingen de ruimte moet krijgen in je organisatie. “Wij waren op zoek naar manieren om de circulaire ontwikkeling van Bleijerheide mogelijk te maken. Uiteindelijk hebben we onze ambitie opgeschreven en daar partners bij gezocht.”

Dialoogsessie
Van de Griendt heeft de argumenten van de paneldeelnemers gehoord en concludeert dat circulair bouwen bij mensen en ambities begint. Hij vraagt zich af of elke circulaire uitvraag niet moet beginnen met een ambitiesessie? Markus denkt dat dialoogsessies zeker waardevol kunnen zijn. “Dan kun je je echt goed over het onderwerp buigen met meerdere partijen. Het is ook logisch dat de opdrachtgever wil onderzoeken of er een goede klik is. Marktconsulaties zijn daarnaast een goede manier om circulaire ideeën en producten boven tafel te krijgen.”

Circulariteit in 2023?
Tot slot kijkt Van de Griendt naar de nabije toekomst met de vraag: “Waar mogen we jullie bedrijven op afrekenen als het gaat om circulariteit in 2023?” Segers: “Dan hebben we circulaire betontechnieken ontwikkeld die ook op bredere schaal worden toegepast.” Volgens Huitema ligt een belangrijk punt voor de korte termijn op het gebied van zeldzame materialen. “We kunnen met de beschikbare zeldzame materialen niet én een energietransitie én een revolutie op het gebied van duurzame mobiliteit volbrengen. Dus hoe kunnen we het hergebruik van deze materialen nu aanjagen?” Ook gebiedsontwikkelaar AM heeft circulaire doelen op de korte termijn, vertelt Markus. “In 2023 hebben wij in alle projecten circulaire prestaties verankerd.”