"Vertel over de praktijk van energiezuinig wonen"

ZEN festival; alles over energiezuinige nieuwbouwVerslag van de ZEN-festival sessie “De marketing van energiezuinige woningen” door Sjoerd Dijs (ontwikkelaar Dura Vermeer Bouw Hengelo) en Evert-Jan van de Haar (wooncoach en verkoopmanager VolkerWessels Vastgoed) o.l.v. Leendert Meijers (Adjunct-directeur NVB) . Verslag door Anneloes van der Woude (NVB).

Evert-Jan van de Haar (wooncoach Sterrenberg) begint zijn presentatie met de mededeling dat hij geen speciale trucjes heeft om energiezuinige woningen te verkopen. Het project Sterrenberg in Zeist neemt hij als voorbeeld: het liep daar in 2014 storm bij de verkoop van de energienota nul–woningen. “Je verkoopt éérst een huis en daarna het energienota nul-pakket.” Met de aanschaf van dit pakket doen de kopers een investering van € 16.000 tot € 20.000, maar hoe verkoop je dit pakket?

“Vertel over de praktijk” is het advies van Van de Haar. “Leg uit hoe het werkt met douchen, wassen, licht, en met het gebruik van de televisie en de computer.” Je kunt de kopers niet dwingen zo’n grote extra investering te doen, maar door uit te leggen hoe het werkt in de praktijk en inzichtelijk te maken wat dit pakket kan opleveren, verleid je de meesten wel tot deze keuze. De klant ziet dat je nog steeds heel comfortabel kunt blijven wonen binnen de mogelijkheden die het energienota nul-pakket biedt. Ook merkt Van de Haar dat de klant steeds gevoeliger wordt voor het feit je niet meer afhankelijk hoeft te zijn van de gastoevoer; de zogenaamde 'Poetin proof' woning. Laatste tip: vraag enthousiaste energienota-nul-bewoners hun ervaringen te delen met de potentiële kopers.

ZEN festival; alles over energiezuinige nieuwbouwDe praktijk in Nobelhorst, Almere
Nobelhorst is een forse uitbreidingswijk aan de oostkant van Almere voor 4000 huishoudens. Dura Vermeer mag daar 1000 woningen ontwikkelen. "Voorlopig ligt het doel voor de buurtgerichte ZEN-woningen op een buurtschap van 400 woningen, te beginnen met tien woningen", zegt Sjoerd Dijs van Dura Vermeer. In de wijk is ook ruimte voor natuurbeleving. Zo zijn er bevers en bijzondere reigers, die profiteren van de natuurvriendelijke oevers.

Dura Vermeer en de partners lieten zich in de marketing van de dorpse ZEN-woningen bijstaan door Bert Pol van Tabula Rasa. Dat leidde tot communicatiemiddelen als een tweetal films, waarbin naast zakelijke informatie over de woningen nadrukkelijk wordt ingespeeld op emotie. ‘Ben jij al ZEN?’ en ‘Buiten is het min acht graden, binnen trappelen kinderen op de blote voeten op de vloerverwarming.’ De kunst van het verleiden door zowel op gevoel en beleving (comfort) aan te sturen als op de ratio (kostenbesparing). Daarnaast wordt uitgelegd hoe de woning in elkaar steekt en dat er veel aandacht is voor mens en milieu. ‘Je koopt ook gewoon een huis’, zegt Dijs. Marketeers noemen het begrip ZEN ‘een cadeautje’, spraken zelfs van een 'yoga-huis' en toch associeert niemand ZEN met zweverig geitenwollensokken-gedoe.

Met de energieneutrale wijk wordt gehoor gegeven aan de volgende ambities:

  • klimaatneutraal: nieuwbouwwoning heeft altijd energielabel A en steeds betere EPC;
  • lagere energiekosten: Dura Vermeer werkt met 6 gebruiksprofielen waarbij de kostenbesparing per profiel is doorgerekend;
  • bewustwording: zorg dat de klant ziet dat hij bijdraagt aan een beter klimaat en inzicht krijgt in de kostenreductie.
Begeleiding en tien jaar garantie
Dura Vermeer begeleidt de ZEN-woningbewoner de eerste 10 jaar en in samenwerking met SWK geeft Dura Vermeer tien jaar garantie, met een nieuw ontwikkelde module voor de energieprestatie. Mocht gedurende die tien jaar blijken dat de woning niet doet wat vooraf is beloofd, en de afwijkingen zijn niet het gevolg van buitensporige afwijking van het gebruiksprofiel, dan wordt de woning aangepast en hersteld, c.q. wordt een vergoeding uitgekeerd.

pdf-logoPresentatie Evert-Jan van de Haar



pdf-logoPresentatie Sjoerd Dijs