Persoonlijke energiecoaching bij EPV

“Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je mensen begeleidt in het gebruik van hun nieuwe woning, als ze dat zelf ook willen natuurlijk.” Stroomversnelling interviewt Jan van den Boogaard, Peter van Gameren en Pieter van den Biggelaar van sociaal-technologisch adviesbureau EANTE over energiecoaching bij Nul-op-de-Meter-projecten. Wat is de meerwaarde van persoonlijke energiecoaching ten opzichte van uitsluitend meten en monitoren? 

“Mensen zijn gewoontedieren”, zegt Jan van den Boogaard. “Een NOM-renovatie is voor sommige bewoners een ingrijpende verandering. Mensen wonen soms al tientallen jaren in hun woning en krijgen na de renovatie ineens te maken met nieuwe installaties. Vaak duurt het langer voordat een koude woning opgewarmd is. Dat is verwarrend. En men vraagt zich af: moet ik nu wel of niet m’n raam openzetten om te ventileren? Mensen weten niet altijd hoe ze de nieuwe woning goed moeten gebruiken. De beste manier om te zorgen dat een woning gebruikt wordt zoals hij bedoeld is, is denk ik mensen aan de hand te nemen gedurende een periode van twaalf maanden en samen hun energiegedrag te monitoren. Ik denk dat het niet meer dan normaal is dat je mensen begeleidt in het gebruik van hun nieuwe woning, als ze dat zelf ook willen natuurlijk. Als bewoners het gevoel hebben dat er maar half voor ze gezorgd wordt, zul je bij volgende projecten op meer weerstand stuiten.”

Voorkomen van excessen
Vanuit de wetgeving rondom de energieprestatievergoeding (EPV) worden corporaties verplicht om bewoners van nul-op-de-meterwoningen één keer per jaar een EPV-jaaroverzicht te sturen. Een belangrijk moment om de energieprestaties van de woningen terug te koppelen en inzicht te geven in het energieverbruik van bewoners. In sommige gevallen kan het voorkomen dat achteraf blijkt dat bewoners (veel) meer energie verbruikten dan zij verwachtten, met een hoge bijbetaling aan de energieleverancier tot gevolg. Dan reist al snel de vraag: hoe komt dat? Ligt het aan de woning? De installaties? Of komt het door het energiegedrag van bewoners zelf? “In zo’n geval kun je als bewoner, bouwer en corporatie lijnrecht tegen elkaar komen te staan”, vertelt Peter van Gameren. “Om dit te voorkomen, leveren wij ieder kwartaal een rapportage op. Zo kun je vroegtijdig zien of bewoners uit de pas lopen ten opzichte van hun energiebundel (beschikbare opgewekte stroom voor huishoudelijk gebruik). Als dit het geval is, gaan we met de bewoner en bouwer in gesprek. Zo voorkom je dat bewoners bij de eindafrekening van hun energiemaatschappij voor verrassingen komen te staan en kunnen we als energiecoach vroegtijdig ingrijpen als dat wenselijk is.”

Lees verder op bewonerscommunicatie.com


Gerelateerde berichten

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties