Wat is uw idee voor verbetering van onderhoud van balansventilatie?

balansventilatie-onderhoudDe uiterste inzenddatum is inmiddels verstreken, u kunt geen ideeën meer opsturen om mee te dingen naar de prijs.

In steeds meer huizen wordt balansventilatie toegepast. Een goede ontwikkeling, want balansventilatie geeft comfort, is gezond en energiezuinig – als het systeem goed is aangelegd.

Het systeem vergt wel onderhoud. Dat houdt in:

  • De bewoner reinigt vier keer per jaar de filters: twee keer per jaar met de stofzuiger en twee keer per jaar door ze te vervangen.
  • Een erkend onderhoudsbedrijf reinigt eens in de twee jaar de ventilatie-unit en regelt het systeem indien nodig opnieuw in.

Helaas blijkt dat dit onderhoud niet altijd plaatsvindt. Daarom zijn de partners van het Lente-akkoord, UNETO-VNI, VLA, VACpunt Wonen, Vereniging Eigen Huis en Milieu Centraal op zoek naar goede ideeën om bewoners te stimuleren onderhoud te (laten) plegen aan hun balansventilatie systeem.

Stuur uw idee op …filter vervangen
Hoe stimuleer je bewoners om elk kwartaal de filters te reinigen en deze elk halfjaar te vervangen? Hoe stimuleer je bewoners om tweejaarlijks onderhoud aan de balansventilatie te laten plegen? Laat het ons weten! Inspiratie opdoen? De reeds ingezonden ideeën vindt u onderaan deze pagina. Alvast hartelijk dank voor uw inzending.

En win een CO2-meter!
Een consumentenjury én een jury bestaande uit bouwprofessionals kiezen ieder het in hun ogen beste idee. De twee indieners van de winnende ideeën ontvangen een CO2-meter, waarmee je de luchtkwaliteit in je woning kunt meten. De CO2 meter geeft via een duidelijk scherm het CO2 gehalte, de temperatuur en luchtvochtigheid aan en is daardoor geschikt voor metingen bijvoorbeeld in huis, op kantoor, school en kinderdagverblijf.

filter-reinigenDe consumentenjury bestaat uit: VACpunt Wonen, Vereniging Eigen Huis  en Milieu Centraal. De bouwprofessionaljury bestaat uit: NEPROM, Uneto-VNI en VLA.

Alle ideeën zijn inmiddels gepubliceerd op de Lente-akkoord website, en ook de uitslag van de prijsvraag wordt in februari 2015 bekend gemaakt op de Lente-akkoord website. Indien uw idee in de prijzen valt nemen we contact met u op. Inzenden kon tot 1 februari 2015, het inzendformulier is inmiddels afgesloten.

 

 

 

Alle ingezonden ideeën


25. Steven Braekeveldt, Filter & co (30-1-2015)

Begin met een grote sensibiliseringsactie en ondersteuning door normering, net zoals bij ketels. Onderhoud is zoals in zoveel specialisaties het zieke broertje. Noch de installateur noch de fabrikant leveren op vandaag de juiste service. Het enige dat voor hen telt is omzet, en zoveel mogelijk marge. De enige manier is om bij fabrikanten samenwerking te vragen met concullegas om filters te standaardiseren, om zodoende kostprijzen naar beneden te brengen. Er zijn teveel types op de markt. Boodschap voor verdelers van ventilatie filters en service: biedt aanvaardbare prijzen voor filters, en neem marge op jullie toegevoegde waarde. Maak het voor de gebruiker ook financieel interessanter om te vervangen in plaats van te stofzuigen. En laat een toegevoegde waarde bvb een contract met actie en herinnering zijn’ een app, een website, …


24. Tjibbe Rijpma, Droomhuisfabriek (30-1-2015)

Er zijn genoeg testen voor HR ketels. Ik denk dat als we de verschillende WTW systemen testen. op onder andere onderhoud. Dit fabrikanten stimuleert meer aandacht aan onderhoud te besteden, zodat ze de volgende test beter scoren dan hun concurrenten.


23. Pieter Manders (30-1-2015)

Omdat je met veel verschillende bewoners te maken krijgt die verschillen van leeftijd, interesse en kennis is het moeilijk om te stellen dat men vier maal per jaar zelf het systeem moet reinigen. Naar mijn idee moet er een mogelijkheid zijn om een bedrag vast te stellen als servicekosten. Hiervoor komt er periodiek iemand bij je op bezoek om het systeem te reinigen op een correcte manier zodat een goed werkend systeem wordt gewaarborgd. Dit schept ook nog wat werkgelegenheid en werkt het prima van twee kanten.


22. Adriaan Woonink (30-1-2015)

Misschien is het een idee om, net als bij de nieuwste domotica die het huidige energieverbruik laat zien, ook te laten zien hoe goed het binnenklimaat is, aan de hand van het PMV-PPD model (EN 15251), en wanneer het onderhoud nodig is dit terug te laten zien in hoe goed het binnenklimaat is, waardoor aangespoord wordt tot onderhoud. Dit werkt vooral goed met CO2 gestuurd ventileren waarbij ook automatisch gemeten wordt door het systeem.


21. R. van Zutphen (27-1-2015)

Bij levering garantiecertificaat op laten sturen met postcode en huisnummer = database. Jaarlijks schone filters sturen met de instructiekaart om te vervangen en halfjaarlijks of 3 maandelijks te stofzuigen afhankelijk van de vervuiling. Stop de factuur erbij. De unit en het type zal niet snel van locatie wisselen en het overgrote deel van de mensen zal het waarderen en zich ook bewust worden van de vervuiling en het onderhoud. Pakketje moet wel door de brievenbus passen!


20. Joyce Bongers (16-1-2015)
Niets is zo irritant als het piepende geluid van een bijna lege batterij van een rook-/brandmelder. Wanneer onderhoud aan wtw nodig is een vergelijkbaar geluid laten horen. Dit geluid is altijd hoorbaar! Ook wanneer wtw in geluidswerende ruimte hangt.

Geluid is bekend bij woningeigenaren en op den duur stoort het bewoners zo erg dat er een oplossing gezocht wordt. (Heeft ook te maken met hoe onze hersenen werken, acuut probleem.) Probleem van uittrekken wtw vervolgens wel voorkomen door deze niet bereikbaar te maken voor bewoner. Alleen voor erkende installateur.


19. T. ten Hoeve (16-1-2015)
Losse kleine display met draadloze verbinding WTW installatie met tekst bv FILTER VERVUILD. Deze losse display voorzien van plakstrip of magneetstrip op de achterkant zodat je deze op willekeurige geschikte (zichtbare plek) in bv keuken kan monteren cq plakken.


18. John van der Heyden (12-1-2015)
Door bij een onderhouds contract een filtervervanging op te nemen door bij personen met contract de filters op te sturen als deze aan vervanging toe zijn dus jaarlijks onderhoud eventueel gelijk met cv onderhoud en dan 3 keer per jaar nieuwe filters opsturen.


17. Dirk Legrand (5-1-2015)
Een app die de eigenaar verwittigt dat de filter of onderhoud moet worden uitgevoerd. Vastgestelde prijzen voor reiniging van de WTW unit en leidingen, zodat bewoners bij aankoop van de installatie weten welke kosten ze te verwachten hebben. Verzamelde aanvragen voor reinigen van leidingen waarop je kan inschrijven en waardoor de kosten voor de gebruiker het gunstigste zullen zijn. Filters zouden een aanduiding moeten hebben om aan te geven of ze vervangen moeten worden (vuil zijn). Nu gebeurt dit gewoon op tijd wat niet echt relevant is.


16. Joost Ruissen (12-12-2014)Schakelaar-met-geintegreerde-filter-en-storingsmelding
Pas bij balansventilatie standaard een schakelaar toe met geintegreerde filter- en storingsmelder. Dit is een standaard product bij veel ventilatiesystemen, het lampje gaat branden als er te veel luchtweerstand is in het filter. Het is te vergelijken met de waarschuwingslampjes in een auto, die zitten ook niet onder de motorkap, maar in het zicht.

 


15. Rens Holslag (8-12-2014)
Ik heb ruim 9 jaar een wtw en weet hoe lastig het is om het ding in optimale conditie te houden.Het onderhoud wordt meestal vergeten omdat het apparaat onzichtbaar is. En (als het goed is geïnstalleerd) onhoorbaar. Daarom heb je dus een geheugensteuntje nodig. Die kun je krijgen door bijv een filter-abonnement of een onderhoudsabonnement te nemen bij een dienstverlener (bijv wow-filters.nl). Ik ben daar geen fan van. Want ik heb de regie niet. Daarom zou ik een WTW-app aanbevelen. Waarbij je zelf kunt instellen hoe je geïnformeerd wordt over de onderhoudstoestand; hetzij via een grafische presentatie met vier staafdiagrammen (filter schoonmaken, filter vervangen, unit onderhouden, kanalen reinigen), hetzij via alerts (audio, bericht, …..).

(2) Los van voorgaand; ik heb wel een draadloze standenschakelaar, maar geen aan/uit-schakelaar. Schijnt niet te mogen zei mijn installateur. Het ding MOET aan staan. Dat is enorm in conflict met de houtkachel van mijn buurman. Zo gauw als die aangaat MOET ik naar zolder rennen om de wow-stekker uit het stopcontact te trekken. Ik heb daarom recent het klik-aan-klik-uit systeem op de wtw-stekker gemonteerd. Graag zelf de regie…….


14. Nicolaas van Everdingen, Plushuis (5-12-2014)
Mijn (Duitse) WTW van ons all-electric passief Plushuis heeft 4 inblaasventielen in de woonkamer, met dikke dempers naar elk inblaaspunt, en ook op de unit zelf. Dus fluisterstil. Ten aanzien van onderhoud het belangrijkste: het display (zie foto) hangt naast dat van de warmtepomp, direct naast de deur naar de hal, waardoor je er paar keer per dag langsloopt. Gemiddeld gaat 1x/3 maanden het rode controlelampje branden dat het filter vervangen moet worden. Tegelijkertijd kun je dan de WTW niet meer handmatig op stand 3 (=hoog) zetten, iets wat we standaard doen tijdens het koken. Je wordt op deze manier vanzelf gedwongen om binnen 24 u het filter te vervangen. (Filters hebben we in grote doos klaar staan, dus geen gedoe met bestellen).

ventilatie-display
Vergelijk de auto die ook geen info meer geeft als je een deur niet goed dicht hebt getrokken. Onze ervaring na 2,5 jaar is dat dit uiterst monkey proof is!


13. Joris Hauwert, Bouwfonds (4-12-2014)
Bouw een smartphone-app welke enerzijds een 3 maandelijkse melding geeft dat de filters dienen te worden vervangen en bouw in deze app ook een laagdrempelige mogelijkheid in voor de bewoners om op eenvoudige wijze direct online filters te kunnen bestellen zonder dat de bewoner hier veel moeite voor hoeft te doen, bijvoorbeeld door middel van een SEPA en een bevestigingsvraag “u wilt nieuwe filters bestellen, klik op ok om te bevestigen” Wanneer een klant verzuimt de filters regelmatig te bestellen kan vervolgens een alert worden gestuurd met bijvoorbeeld “let op, u heeft langere tijd geen filters vervangen, de luchtkwaliteit in uw woning neemt af”

Stimuleer het aanmelden voor deze app door de bewoner na installeren te belonen met een eerste gratis filterset.


12. Paul Simons, TSG Group (4-12-2014)
Om regulier onderhoud te stimuleren kan een soort van spaarsysteem opgezet worden. Nederlanders zijn immers gek op sparen!
Mensen kunnen dit individueel doen of door vrijwilligers uit de buurt. Deze zijn te vinden op een (deel van de) website.
Door bij elk nieuw besteld filter een portvrije eveloppe te doen kan men de oude filters gratis retourneren t.b.v. recycling. Tevens kunnen deze geanalyseerd worden t.b.v. kennisopbouw en productinnovatie.
Op de website of webportal staat verder bijvoorbeeld d.m.v. video’s of instructies uitgelegd hoe de diverse filters vervangen moeten worden. Verder biedt dit medium extra informatie over een en ander wat hiermee samenhangt. Er wordt uiteindelijk een soort community opgebouwd waar ervaring en informatie uitgewisseld wordt en draagkracht opgebouwd.


11. Tom Wuyts, TAKTIK (4-12-2014)
Ik integreer in mijn offertes volgende elementen:
* 1 uur begeleiding voor de opstart van het systeem (do’s & dont’s)
* ik voorzie de eerste vervanging van de filters na drie maanden bij de klant zelf… (herhaling van de do’s don’ts)
* bij die eerste vervanging bied ik hen de mogelijkheid van een onderhoudscontract van één jaar = 1 bezoek met levering van de filters voor het volgende jaar + controle /reiniging van het toetstel
* ik stuur het eerste jaar drie maandelijks een onderhoudsmail naar de klant

wordt geappercieerd als service en stimuleert de klant, scherpt zijn aandacht op de technieken in zijn huis…
financieel vang ik dit op in het basiswerk, ben daardoor niet de goedkoopste maar weet te overtuigen door service…

maar de beste opvolging komt van de fabrikant van de unit zelf, onderhoudscontracten door hen bieden de meeste garantie op langere termijn


10. Marcel Nooijen, RAAK Energie advies (2-12-2014)
Het reinigen van filters kan stukken eenvoudiger. Indien nu een filter vervuild is gaat door het drukverschil of na het passeren van de tijd bij veel toestellen een indicatie branden dat het filter moet worden vervangen.
De bewoner, eigenaar of monteur moet hiervoor dan een nieuwe set filters plaatsen .
Dit zou simpeler kunnen door het filteren over een papieren filterdoek op rol . Deze rol kan worden opgenomen in de toe en afvoer voor het WTW blok en bv maandelijks enkele slagen draaien zodanig dat er zuiver filter papier aanwezig is voor de warmtewisselaar. Het vuile papier kan dan eveneens worden opgerold en blijft dan in de machine zitten.
Bij een periodieke onderhoudsbeurt bv aan de cv ketel e.d. zou bv de set filterpapier vervangen kunnen worden. Echter afhankelijk van de hoeveelheid aanwezig papier op de rol kan dit dan om de 3 of om de 4 jaar zijn wat aanzienlijk scheelt in de belasting van de bewoners maar ook waarborgt dat er een goed binnenklimaat en rendement zal worden behaald met een WTW unit.
Mijn inziens moet het mogelijk zijn om de stroom welke nu zou worden opgemaakt door het indicatie ledje filter vervangen ook voldoende zijn om de servo moter periodiek enkele slagen te laten draaien.


9. Wilbert Smits van Oyen, CO2-indicator.nl (1-12-2014)
De CO2 concentratie is een goede indicator voor de luchtkwaliteit in ruimten waar mensen verblijven. Plaats een SenseAir CO2 indicator in de belangrijkste ruimte. De CO2 meter heeft een display met het CO2 gehalte in PPM (parts per million), stoplichtleds (groen, oranje, rood) en heeft een alarm dat klinkt bij overschrijding van de ingestelde grenswaarde. Ik ben distributeur van SenseAir uit Zweden voor de Benelux en heb afgelopen jaren duizenden CO2 indicators verkocht aan scholen, kinderdagverblijven, bedrijven (kantoren) en particulieren (woningen). Er zijn diverse multimeters (CO2 , temperatuur en luchtvochtigheid) op de markt die door Nederlandse leveranciers wordt voorzien van een eigen merknaam. Helaas hebben de meeste van deze multimeters een inferieure CO2 sensor, terwijl dat juist de belangrijkste parameter is. Om die reden geven wij bij elke verkochte CO2 meter een gratis thermometer/luchtvochtigheidmeter.

Over het nut van een CO2 meter voor het doel dat is omschreven, namelijk ervoor te zorgen dat bewoners (kopers en huurders) elk kwartaal de filters reinigen en deze elk halfjaar vervangen of dat eigenaars (van koopwoningen) tweejaarlijks onderhoud laten plegen:

Er zijn weinig filters die je kunt reinigen, dit wordt ook eigenlijk altijd afgeraden. Filters moet je dus vervangen. Niet alle filters zijn gelijk en niet elke situatie is gelijk, daarom is het moeilijk om in het algemeen een vaste termijn vast te stellen dat de filters vervangen moeten worden. Het is daarom beter om een methode te hanteren waarbij gemeten wordt wanneer de filters vervangen moten worden. De meeste balansventilatiesystemen zijn CO2-gestuurd. Het probleem is dat de CO2 sensoren geen display hebben, waardoor je niet weet of de luchtkwaliteit goed is. Op het moment dat de filters vervuild raken zal de luchtkwaliteit slechter worden en zal het CO2 gehalte toenemen. De ventilator gaat harder draaien en maakt steeds meer ongewenst geluid. Vandaar mijn advies om in iedere woning een losse CO2 meter met display en stoplichtleds te plaatsen, zodat de bewoners tijdig gewaarschuwd worden als de filters vervangen moeten worden of er onderhoud gepleegd moet worden aan de instal latie!

Zie ook de CO2-indicator Flyer


8. Jochem Joosten, Synchroon (1-12-2014)
Dat ventilatie sector inmiddels veel werk heeft verzet in zal niemand tegen spreken. Nu nog de consument omarmen in plaats van primair richten op de professionele sector. De WTW ventilatie zit weggestopt in een kast op zolder en doet stilletjes zijn werk. Het is een gebouw gebonden installatie en geen huishoudelijk apparaat. Door het ontbreken van ‘bewust’ dagelijks gebruik moet een consument er blind op kunnen vertrouwen. Het voorzien in (jaarlijks?) regulier onderhoud is en blijft de verantwoordelijkheid van de consument. Voorlichting, onderhoudscontracten, stickers, meldingslampjes het helpt allemaal.

Laten we echter niet vergeten dat de filters en het vervangen daarvan serieus geld kost. Dit terwijl de filters aan het begin staan voor een goed en gezond werkend ventilatiesysteem.
Zullen we beginnen om bij opleveringen (voor de levensduur?10 jaar?) een doos met filters mee te leveren?
Dit de volgende voordelen en bewegingen op:
• ‘sta in de weg doos’ verlaagt de drempel om filters te vervangen, ze zijn er al!
• ‘sta in de weg doos’ heeft een analoge signaal functie.
• ‘sta in de weg doos’ voorzien van ‘schreeuwende’ informatie /hulp teksten.
• ‘sta in de weg doos’ resulteert lagere prijzen door professionele bulk inkoop
• ‘sta in de weg doos’ zorgt voor realisme bij marktpartijen dat filterdoek wel erg duur is.
• ‘sta in de weg doos’ is een innovatie aanjager om van de filters af te komen?
• ‘sta in de weg doos’ zorgt voor beperking van het perverse gedachte dat er geld verdiend kan/moet worden aan de dagelijkse werking van een installaties onder dreiging van een ongezond leefklimaat (regulier onderhoud valt hier NIET onder).


7. Nicole van Haaften (28-11-2014)
Bied de bewoner een onderhoudscontract aan waarin:
– de ventilatie unit gecontroleerd wordt gelijktijdig met de cv-ketel, dan kan ook een filter vervangen worden.
– filters opgestuurd of afgeleverd worden wanneer ze vervangen moeten worden.
Laat de bewoners het vervuilde filter zien en leg uit dat met een vervuild, verstopt filter niet alleen de luchtkwaliteit minder is, maar het systeem meer energie verbruikt en meer geluid kan gaan maken.
En ontwikkel een app waarin de bewoner kan zien wanneer de filters vervangen / gereinigd moeten worden. Via de app kan een bewoner hierop geattendeerd worden.


6. Wynand ter Bekke, Duvent ventilatiebeheer & advies (28-11-2014)
Duvent is actief in onderhoud en advies voor ventilatiesystemen. O.a. woningcorporaties en VvE beheerders kunnen we tot onze vaste klantenkring rekenen.
Ook in de wijk Vathorst te Amersfoort ( diverse media ) en in Meppel ( 40 woningen Brandpunt ) hebben we goede resultaten bereikt.
We hebben contracten met woningcorporaties waar we van het wtw bestand 2 x per jaar de filters vervangen. Belangrijk hierbij is dat er uitleg en toelichting wordt gegeven betreffende het wtw systeem. Klachten zijn vaak terecht, maar door onwetendheid van de bewoners en geen gehoor kunnen vinden bij diverse partijen worden de installaties al gauw op de zwarte lijst geplaatst. Zeer onterecht. Waar nodig of gevraagd meten we gelijktijdig het binnenmilieu, Co2, Temp. en RV.
Reinigen van de filters dient zeer regelmatig te gebeuren. Eens in het kwartaal is absoluut te weinig. Minimaal eens in de twee a drie weken. Ook afhankelijk van de ligging en het jaargetijde.
Reinigen van de kanalen is niet vastgelegd maar wordt om de vijf a zes jaar uitgevoerd incl. de unit.
De unit wordt separaat tussentijds nog een keer gereinigd.
Voor particulieren geldt dezelfde aanpak.


5. Chris Gilgien (27-11-2014)
Een goed duidelijke sticker op toestel aanbrengen (met reinigings tijd van de filters bvb elke maand filters stofzuigeren)


4. Robbert Harteveld, Giesbers en Van der Graaf (24-11-2014)
Wij adviseren aan de bewoners van een woning altijd bij het overgaan van zomer naar wintertijd of andersom om in de woning stil te staan wat er naast het weer op de juiste tijd zetten van de klokken nog meer voor onderhoud moet worden gepleegd in de woning. Denk aan het testen van de aardlekschakelaar, het vervangen van de filters in de WTW-unit , controle van de waterdruk in de CV-installatie e.d. Op deze manier heb je 2 x per jaar een ijkpunt om een prettige en veilige woonomgeving te verkrijgen.


3. Peter Planting, Planhus (24-11-2014)
Bij oplevering van de woning 2 tot 4 controlemomenten (kosteloos servicecontract) door installateur “cadeau” doen. Hierdoor wordt bewustwording van onderhoudsinterval/werkzaamheden bij de consument groter. Na de 4 controlemomenten kan de opdrachtgever, net als bij de CV ketel/warmtepomp een betaald servicecontract kunnen afsluiten, betere voorlichting, hierbij de verhoogde vermogensopname bij vuile filters niet vergeten.


2. Anton Coops, Contentpoint (24-11-2014)
Stuur een automatisch sms-bericht en/of een automatische e-mail met een unieke code erin om bewoners eraan te herinneren dat er onderhoud moet worden gepleegd. Dit is relatief goedkoop te regelen. Zorg vervolgens dat bewoners aan hetzelfde informatie-systeem via een sms of e-mail (dmv een unieke code) kunnen bevestigen dat het onderhoud inderdaad gepleegd is. Geef bv. 10% korting op de onderhoudskosten als er regelmatig onderhoud wordt gepleegd. Vergelijk met het indienen van BTW (belastingen, sms alert) of het opnemen van water/gas/elektra meterstanden, maar dan met als extra de financiële korting bij regelmatig onderhoud.


1. Jeroen van den Berg (22-11-2014)
bijna op elk toilet hangt een verjaardagskalender.
kijk even hoe je om de 3mnd tijd hebt en schrijf dit op de kalender
hou rekening met vakanties en bv kerst (vettig = vervanging filters)
last van hooikoorts iets fijnere filters


 


Gerelateerde berichten

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties