Slimme combinatie: energiezuinige nieuwbouw én mobiliteit

Bij energiezuinige nieuwbouwwoningen of gerenoveerde woningen is niet langer een parkeerplaats bij de prijs inbegrepen. Als het aan We Drive Solar ligt, krijgen bewoners voortaan de beschikking over 'mobiliteit' in de vorm van een elektrische deelauto. Die loopt op het surplus aan duurzame stroom van de eigen daken. En omgekeerd kan ook. “De accu van de auto kan in de avonduren in stroom voorzien als iedereen tegelijk het inductiefornuis aanzet”, zegt Robin Berg, oprichter van We Drive Solar. Op 29 maart geeft hij een workshop over zijn succesvolle concept tijdens het ZEN congres Aardgasvrije Nieuwbouw.

Nu al is het We Drive Solar-project in uitvoering in onder meer delen van Utrecht, Vianen en Houten. Dit voorjaar sloot de organisatie een zogeheten City Deal met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat betekent dat straks in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amstelveen, Amersfoort en Apeldoorn nieuwbouw en elektrische mobiliteit hand in hand gaan. In totaal gaat het om 5000 woningen van verschillende projectontwikkelaars en minstens 200 elektrische auto's (Renault Zoe). “We kozen voor deze Renault omdat die in 2015 de eerste volledig elektrische en betaalbare auto was met een actieradius van 300 km”, vertelt Robin Berg, oprichter van We Drive Solar. “Bovendien laadt de auto vier tot zes keer zo snel als andere elektrische auto's; in ongeveer 1,5 uur is de lege accu weer helemaal vol.”

Auto als onderdeel van smart grid
Dat laatste is niet zomaar handig voor gestresste automobilisten. Vanwege het snelle opladen kan de elektrische auto een serieus onderdeel worden van een smart grid, aldus Berg. “In geval van een surplus van duurzame elektrische elektrische energie, bijvoorbeeld op een zonnige zomerdag of tijdens een winderige nacht, kunnen auto's deze energie snel opslaan.” En omdat we veel minder autorijden dan we denken – het CBS komt uit op 70 kilometer per auto per dag – is er 's avonds doorgaans gemiddeld nog tweederde van de accucapaciteit van de auto beschikbaar voor bijvoorbeeld elektrisch koken.

De opslagpotentie van een elektrisch wagenpark is enorm. Vorig jaar berekende Wilfried van Sark, zonne-energie-expert aan de Universiteit van Utrecht in De Volkskrant dat één miljoen auto's met de huidige batterijcapaciteit samen een groter vermogen hebben dan alle huidige elektriciteitscentrales in Nederland bij elkaar opgeteld. In Nederland zijn nu acht miljoen auto's.

Ook de netbeheerders zijn doordrongen van de mogelijkheden van deze ongekende opslagmogelijkheid. We Drive Solar werkt samen met Stedin om het elektriciteitsnet op deze wijze te 'balanceren'. Berg's organisatie ontvangt daarvoor ook een vergoeding van Stedin. Andere netbeheerders oefenen met soortgelijke experimenten in andere steden.

Tweede auto de deur uit
We Drive Solar merkt vooral dat veel mensen hun tweede auto wegdoen, om dan voor boodschappen of een familiebezoek met een abonnement over de Renault Zoe te beschikken. “In die gevallen zijn we gewoon goedkoper. Mensen hoeven geen tweede auto te onderhouden”, zeg Berg. Maar hij merkt ook dat mensen in de grootstedelijke omgeving steeds meer bereid zijn om de eerste auto weg te doen. Zijn er wel voldoende auto's beschikbaar in een aardgasvrije nieuwbouwwijk in Utrecht? “Zodra we merken dat er via de reserverings-app een tekort aan auto's in een wijk ontstaat, plaatsen we er onmiddellijk nieuwe bij”, zegt Berg. “En ik denk dat als er straks een middenklasse model Tesla beschikbaar komt met een actieradius van 400 kilometer de zaak verder in een stroomversnelling kan komen.”

Het ZEN-congres Aardgasvrije nieuwbouw vindt plaats op 29 maart.