Succesvolle innovaties stellen consument centraal

innovatie-consumentOm de energiedoelen voor 2020 en 2023 te halen zijn duurzame innovaties hard nodig. Maar hoe slim ze ook zijn, de uitvoering gaat lang niet snel genoeg. Nieuw onderzoek beschrijft de oorzaken én oplossingen. Conclusie: kijk wat consumenten echt willen.

Het succes van energie-innovaties hangt sterk af van sociale factoren. Omarmen consumenten en ondernemers de nieuwe technologieën wel? In het onderzoek Verleid de consument constateert Niels Götz dat veel uitvindingen de x-factor missen.

Götz: “Productontwikkelaars moeten appelleren aan de behoeften van ons oerbrein, dat waakt over voedsel, veiligheid en voortplanting. Inbraakwerend dubbelglas, gezonde ventilatie en een thermostaat die rook meldt, bijvoorbeeld. En maak de innovaties zo mooi dat mensen er hebberig van worden.”

Heb oog voor verschillende doelgroepen
Motivaction deed voor RVO.nl onderzoek naar de rol van de burger. 78 procent van de Nederlandse bevolking vindt dat het opwekken van energie duurzamer moet, zo blijkt. Maar vervolgens zijn de verschillen groot. De publicatie Burgers komen in beweging voor energie biedt handvatten voor techniekontwikkelaars, beleidsmakers en andere geïnteresseerden om innovaties optimaal af te stemmen op de diverse segmenten onder de Nederlandse burgers.


Gerelateerde berichten

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties