
Themagroep
Consumentenbeleving Houtbouw
Bouwen in hout draagt bij aan een circulaire, CO2-positieve business case. Maar hoe kijken toekomstige bewoners aan tegen een houten woning? Om woningen te realiseren die aansluiten bij de wensen van de consument, is dringend onderzoek nodig naar de wensen en ideeën van de consument ten aanzien van houtbouw.
Er is veel animo voor een onderzoek naar consumentenbeleving van houtbouw. Afgelopen maanden heeft de eerste bijeenkomst plaatsgevonden en heeft een inventarisatie plaatsgevonden van bestaande onderzoeken. Een kennispaper hierover zal in de zomer van 2022 verschijnen. In vervolg hierop zullen enquêtes worden gehouden onder bewoners en zal een busreis worden georganiseerd. Het resulterende onderzoek zal naar verwachting eind 2022 openbaar worden gemaakt.
De onderzoeksvragen waar de themagroep mee aan de slag gaat zijn de volgende:
- Hoe aantrekkelijk vinden verschillende doelgroepen nieuwbouwconsumenten houtbouw?
- Wat zijn voordelen en nadelen van houten woningen?
- Wat is de perceptie van consumenten over voor- en nadelen van houten woningen?
- Aan welke eisen moet een houten woning voldoen volgens de consument (woonwensen)?
Mocht je vanuit jouw bedrijf nog een relevante bijdrage aan dit onderzoek denken te kunnen leveren, of wil je meer informatie, mail dan naar Sander Woertman
Coördinator: Sander Woertman
Adviseur: Peter Kuindersma, Ingenii
Koplopers:
- Terry van Gend, AM
- Jan Willem Burggraaf, Amvest
- Sander Klaver, BPD
- Jules Angenent, Dura Vermeer
- Sylvia van Heuven, Parteon
- Kes Brattinga, Syntrus Achmea
- met medewerking van TBI Woonlab
Planning: Start: mei 2022
Eerste kennispaper: juli/augustus 2022
Afnemen enquêtes, organiseren busreis: september/oktober
Afgerond met kennispaper en kennissessie: november 2022