Wat willen consumenten eigenlijk?

actieagenda-consumentenIn het kader van de Actieagenda Bouw is er voor het actieteam ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’ onlangs een onderzoek uitgevoerd om een beter beeld te krijgen van hoe particuliere woningeigenaren met een woning van boven de 300.000 euro bereikt en gestimuleerd worden om meer te investeren in energiebesparende maatregelen in de bestaande woning.

630 respondenten is het hemd van het lijf gevraagd. Hoe staan ze tegenover verbouwen in het algemeen en energiebesparende maatregelen in het bijzonder? Hoe loopt het beslissingsproces en wat is een aantrekkelijk aanbod?

Hoewel dit onderzoek puur gericht is op bestaande bouw, zijn de uitkomsten ook voor ontwikkelaars van nieuwbouw zeer interessant. Het geeft goede handvatten voor de marketing, het klantcontact en de informatieverstrekking. Het actieteam heeft bijvoorbeeld 12 advertenties getest. Daaruit blijkt dat het goed werkt om resultaat te laten zien: warmte en ruimtelijkheid en een lage energienota, gecombineerd met comfort.

waardering ook goed waardering24













Een lagere energierekening is voor de meeste huiseigenaren geen doorslaggevende reden om te gaan verbouwen. Materiaal dat aan vervanging toe is of het verbeteren van comfort zijn belangrijker. Neemt men maatregelen om energie te besparen, dat is het verlagen van de energierekening wel belangrijk. En dit wordt ook als rationalisatie gebruikt om de verbouwing door te voeren. Het milieu is slechts voor een handvol mensen belangrijk.

Opvallend is dat mannen meer behoefte aan informatie lijken te hebben dan vrouwen. Die informatie krijgen ze het liefste van een consumentenorganisatie als de Consumentenbond of de Vereniging Eigen Huis. Twee keer zo veel respondenten ontvangen hun informatie liever van de installateur dan van de aannemer.

U kunt hier over het onderzoek lezen, het onderzoek downloaden en de advertenties bekijken.