ZEN in de praktijk: “Wie het ziet, wil het hebben”

zen2Tijdens de kickoff-bijeenkomst van het ‘ZEN voor de Klant’ platform vertelden vertegenwoordigers van diverse ontwikkelaars en bouwbedrijven over hun ervaringen met consumenten als het gaat om Zeer Energiezuinige Nieuwbouw.

‘Een energienota-nulwoning verkoopt zichzelf. Bewoners in een standaard nieuwbouwwoning klagen als zij een energienota moeten betalen en de buren niet’, ervaart Onno Dwars (VolkerWessels Vastgoed). ‘Energieneutrale nieuwbouw is meer waard. Bestaande bouw en nieuwbouw die niet energieneutraal is, daalt in waarde.’ Onno Dwars laat dat zien aan de hand van woningen van VWV in Zeist. Dit project toont aan dat er inderdaad vraag is naar energienota-nulwoningen. In de eerste fase zijn 220 woningen opgeleverd met een optioneel energienota-nulpakket. Zestig procent van de kopers kozen voor dit  aanvullende pakket. In fase 2 zijn 25 energienota-nulwoningen op risico gebouwd. Deze waren in drie maanden verkocht.

In 2009 heeft de gemeente Rijswijk plannen gemaakt voor een energieneutrale wijk met 3500 woningen. Geen aardgas en EPC<0 als ambitie. Dura Vermeer ontwikkelt en bouwt de woningen. Klimaatgarant is exploitant van de PV-panelen en de warmtepompen. Een deel van de woningen is inmiddels opgeleverd. Ronald Schilt (Merosch) doet verslag van een onderzoek naar bewonerservaringen. De belangrijkste conclusie is misschien wel, dat de bewoners tevreden zijn. Comfort is de sleutel. Bewoners vinden comfort belangrijker dan energiegebruik, de motivatie om een woning te kopen wordt niet beïnvloed door de energieambitie en bewoners passen hun gedrag niet aan de nieuwe woning aan. Toch blijkt, dat de energieopbrengst hoger is dan verwacht en het verbruik is lager dan verwacht. Het huishoudelijk gebruik is zelfs veel lager (1.000 kWh). Dit geeft vertrouwen: de bewoners vertrouwen het energieconcept.

Zeer energiezuinige nieuwbouw is voor een steeds bredere klantengroep een USP, zeggen Dirk-Jan Klaassen (KlaassenGroep) en Roderik van Lith (woningbouwcorporatie Wonion). Klaassen Bouw en woningbouwcorporatie Wonion willen goedkoper, slimmer en beter door blijven ontwikkelen. Maar is de bewoner er klaar voor? We willen naar de klant luisteren, maar die weet niet wat hij wil. Hij is volgzaam. Zijn referentie is wat hij ziet en hoort bij vrienden en familie. Daarom moet je als leverancier toch impliciet sturen. Communicatie is essentieel. Zorg voor goede gebruikershandleidingen. Klaassen Bouw en Wonion realiseren 32 nul-op-de-meterhuurwoningen in Ulft (DRU-laan). Er komen woningen voor verschillende doelgroepen waarvoor verschillende energieklassen zijn doorgerekend. Die berekening laat zien dat er bij gelijkblijvende woonlasten voldoende ruimte is voor energie-investeringen. De leverancier van de woning moet dat uiteraard wel garanderen.

Jan Roelof Hoving (Vereniging Eigen Huis) had een goede raad voor alle bouwers en ontwikkelaars in de zaal: ‘Voor de klant is het kopen van een nieuwbouwwoning een black box. Je koopt meestal een woning vanaf papier. Er staat nog niets. De vraag is dan: wordt het een kat in de zak of de woning van je dromen? Het toepassen van technieken die voor een leek ingewikkeld zijn, is niet het probleem. Het gaat erom deze technieken voor de eindgebruikers gebruiksvriendelijk te maken. De gebruiker moet zich niet aanpassen aan de techniek, maar de techniek aan de gebruiker. Daarnaast is het natuurlijk wel zaak dat degene die de ingewikkelde systemen toepast wel kennis van zaken heeft.’

Zie ook:
Kickoff ZEN voor de Klant
Volledig verslag van de kickoff bijeenkomst ‘ZEN voor de Klant’
Presentaties Kick-off ‘Zeer Energiezuinige Nieuwbouw (ZEN) voor de klant’


Gerelateerde berichten

PARTNERS

NEPROM NVB Bouwend Nederland Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties